Logo Pixelzebra Business Central

Wat is Microsoft Dynamics Navision?

Navision (NAV) is een ERP (Enterprise Resource Planning) oplossing, bedoelt voor kleine tot middelgrote bedrijven om de meerderheid van hun transacties vanuit CRM te automatiseren.

Wanneer gebruik je Navision?

Dynamics NAV biedt de oplossing voor zakelijk beheer, waarin een moderne gebruikerservaring en flexibiliteit centraal staat. Hiermee kunnen organisatie gemakkelijk en geheel naar eigen behoeften in de Cloud of On-Premise implementaties uitvoeren.  Daarnaast is het ook bedoelt voor het: quoten, bestellen, produceren, verzenden en factureren aan de verkoopkant en het kopen, ontvangen, betalen en inventariseren aan de aanbodzijde. Dit alles komt vervolgens samen in de financiële modules van een organisatie zoals het grootboek en de debiteuren- en crediteurenadministratie.

Verschillende benamingen

Microsoft Dynamics NAV heeft de afgelopen jaren verschillende benamingen gehad. Van origine was het Navision, daarna werd het Navision Attain. Nadat Microsoft het bedrijf in 2001 overnam,  veranderde de naam Microsoft Business Solutions Navision. Toen Microsoft Business Solutions vier ERP oplossingen ontwikkeld had , besloten ze om voor de duidelijkheid één generieke benaming aan te houden.

Business Central

Hierboven benoemden we al de verschillende benamingen die Dynamics NAV in het verleden heeft gehad. Sinds enige tijd is ook deze naam weer veranderd en noemen we Dynamics NAV nu Dynamics 365 Business Central. Maar gebruikers merken weinig van deze verandering, dankzij de naadloze overgang die overeenkomt met elke andere reguliere Dynamics NAV-upgrade. Hiermee biedt Business Central nog steeds de voordelen van een cloudoplossing zonder dat het ten koste gaat van de functionaliteit van Dynamics NAV. Meer informatie over Microsoft Dynamics NAV / Business Central? Neem contact met ons op!

Contact opnemen

Voordelen Navision

Maatwerk

Hoewel Microsoft Dynamics NAV vele kant-en-klare functies bevat waardoor het direct bruikbaar is, ligt de echte kracht in het onderliggende ontwerp en de filosofie. Dat wil zeggen dat bedrijven zich niet zomaar aanpassen aan de manier waarop een softwareontwerper een ERP- of boekhoudsysteem heeft geschreven, maar liever de oplossing willen afstemmen op hun unieke zakelijke behoeften. Sommige leveranciers die hier niet aan kunnen voldoen, gebruiken wel de term ‘best practices’.  Echter, voor velen betekent dit dat een organisatie zich moet aanpassen aan de software in plaats van dat de software zich aan de organisatie aanpast.

Snelle toegang tot gegevens

Een van de dingen waarin Microsoft Dynamics NAV zich onderscheidt, is het gebruik van Sum Index Flow Technology (SIFT). Dankzij SIFT kan de oplossing de programmering vermijden die nodig is om ‘buckets’ up-to-date te houden via boekingsprocessen. Daarnaast zorgt het ervoor dat alle samengevatte getallen op schermen en rapporten perfect aansluiten bij de onderliggende details.

Voorbeeld: wanneer u zich op een klantkaart bevindt en een openstaand factuurrekeningsaldo ziet, wordt dat getal real-time berekend door alle facturen in het bestand samen te vatten die nog niet betaald zijn. De SIFT-technologie doet dit op zo’n manier dat het bij de toepassing geen prestatie hit veroorzaakt. Dit betekent ook dat u vanuit elk van deze velden kunt navigeren naar alle gerelateerde informatie in het systeem. Gelijk een verklaring waar de oorspronkelijke naam “Navision” vandaan kwam.

Wat is ERP?

Enterprise Resource Planning (ERP) is een backoffice oplossing. ERP-software helpt bedrijven bij het automatiseren van bedrijfsprocessen, waardoor ze minder geld hoeven te besteden aan het beheer hiervan. Met de ERP-software beheert u de belangrijkste componenten van uw bedrijf, zoals boekhouding, personeelszaken, voorraad en supply chain. ERP-software is zeer data gestuurd en geeft inzicht in de stand van zaken binnen uw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat het anticiperen op potentiële problemen en het richten op strategische planning mogelijk wordt.

Tips over waar op te letten bij de aanschaf van een ERP-pakket lees je hier: Doe-het-zelf ERP

Geschiedenis Navision

In 1984 creëerde drie Deense studenten een simpel boekhoudsysteem, genaamd PC Plus. Dertig jaar later maken miljoenen mensen gebruik van dit systeem waar Microsoft nu eigenaar van is. Vandaag de dag kennen de meeste mensen het dan ook als Microsoft Dynamics NAV of de Cloud versie Dynamics 365 for Financials.

In 1987 kwam de eerste versie van Navision uit als een DOS applicatie. Deze was ontworpen voor meerdere gebruikers die op dat moment gebruik maakten van de nieuwste technologie en client/server-computing. Client / Server staat een actief programma toe dat altijd op de server wordt uitgevoerd om verzoeken van werkstations van gebruikers te bemiddelen. De meeste software draaide daarvoor op de volledige toepassing van het evey-werkstation en trok de gegevens over het Local Area Network of LAN. Dit zou kunnen leiden tot slechte prestaties wanneer meerdere gebruikers veeleisende verzoeken, zoals rapporten uitvoeren. Het was dan ook zeer waarschijnlijk dat de LAN-capaciteit (meestal met 1 MB/s tot 10 MB/s) op zo’n moment waarschijnlijk zeer snel zou ‘verstoppen’. Het gevolg hiervan was dat de software langzamer werd en er mogelijk corruptie in de database ontstond. Door de komst van het ontwerp van de client / server konden veel minder ‘ruwe’ gegevens het LAN passeren, wat zorgde voor verbeterde prestaties en schaalbaarheid.

Wat is Microsoft Dynamics Navision?

In 1995 werd de eerste Windows-versie van Navision uitgebracht. Navision begon in 1997 met de verkoop in de Verenigde Staten. Enkele van de oprichters van Navision verlieten het bedrijf om Damgaard A / S te starten en creëerden een oplossing met de naam Axapta. In 2000 fuseerden Navision Software en Damgaard en werd het nieuwe bedrijf Navision A / S. In 2002 kocht Microsoft Navision A / S kort na de aanschaf van Great Plains en werd het onderdeel van een nieuwe divisie genaamd Microsoft Business Solutions.

In 2005 veranderde  Microsoft de naam Navision naar Microsoft Dynamics NAV.

In 2008 introduceerde Dynamics NAV zijn nieuwe ‘Role Tailored Client’ zodat de oplossing een vergelijkbare gebruikersinterface bevatte met andere Microsoft Office-producten. Gebruikers hadden de mogelijkheid om de ‘Classic Client’ of Role Tailored Client (RTC) te gebruiken.

In 2013 werd Dynamics NAV 2013 uitgebracht. Daarnaast werd het gebruik van de Role Tailored Client (RTC ) verplicht, omdat Classic Client geen optie meer was. Sinds datzelfde jaar verschijnen er elk 1 a 2 jaar nieuwe versies.

In 2017 introduceerde Microsoft Dynamics NAV 2017 evenals Dynamics 365 for Financials. Dit is eigenlijk Dynamics NAV die wordt uitgevoerd in een SaaS-omgeving (Software as a Service) in de Microsoft Azure-datacenters. De oorspronkelijke release is ontworpen om een minder functionele maar snellere versie van Dynamics NAV te implementeren. Deze kan uiteindelijk functionele pariteit bereiken met Dynamics NAV, die on-premise of in de Cloud kan worden geïmplementeerd.

In 2018 verandere Dynamics NAV naar Microsoft Dynamics Business Central en werd zowel in de Cloud als On Premise beschikbaar. Daarnaast is Business Central nu ook volledig te integreren met office.

Dynamics NAV naar Microsoft Dynamics Business Central
Wilt u weten hoe Microsoft Dynamics NAV uw organisatie verder kan helpen?
Vraag dan direct een Navision demo aan!
Demo aanvragen