Logo Pixelzebra Business Central
11 april, 2019

Doe-het-zelf ERP, hoe werkt dat?

terug naar overzicht

Hoe en waar op te letten bij de aanschaf van een ERP-pakket

Een doe-het-zelf ERP-pakket klinkt leuk, maar hoe pak je dat nou eigenlijk aan? Het is een beetje te vergelijken met het kopen van een kast. Een kast kan je kopen of bestellen bij de bouwmarkt en vervolgens zelf in elkaar zetten. Datzelfde geldt voor de ERP-pakketten. Deze pakketten zijn tegenwoordig ook te implementeren zonder rechtstreekse hulp van de leverancier. Echter, net als bij de keuze van een kast zijn er een aantal zaken waar je goed op moet letten.

ERP implementeren doe je niet alleen

Bij het in elkaar zetten van een kast is het soms handiger om het samen te doen. Dat geldt natuurlijk ook voor een ERP- implementatie. Hier zul je ook de andere gebruikers bij moeten betrekken. Je hoort vaak dat het in elkaar zetten van meubels dé ultieme relatietest is. En ja, ook de implementatie van een nieuw ERP-pakket kan de nodige druk op een relatie zetten. Dat vraagt om samenspel. Hierbij is het van groot belang om duidelijke afspraken te maken en elkaars capaciteiten goed in te schatten.

Kijk naar je gereedschapskist

Nog even terug naar die kast. Bij het in elkaar zetten van een kast heb je gereedschap nodig. Dit gereedschap wordt niet altijd meegeleverd. Wanneer je dit gereedschap niet in huis hebt, zal je dit alsnog moeten aanschaffen. Binnen organisaties werkt dit hetzelfde. Wanneer de juiste tools niet binnen de organisatie aanwezig zijn, moet je deze alsnog aanschaffen. Dit kan tot extra kosten leiden. Daarnaast werkt het natuurlijk praktischer wanneer je het gereedschap waarmee je moet werken al kent. Dit is vooral van belang tijdens de implementatiefase, wanneer data van het oude systeem naar het nieuwe pakket moet worden overgebracht. Een route met Excel is dan erg praktisch.

ERP tips

 1. Bouwtekening

Heb je een stapel onderdelen liggen, maar geen idee hoe je de kast in elkaar zet? Daar heb je natuurlijk niet veel aan. Zorg daarom dat je altijd een goede beschrijving meegeleverd krijgt van de partij waar je bestelt. Een met genoeg details, maar ook genoeg voor eigen integratie.

2. Reserveonderdelen en ondersteuning

Als je een onderdeel mist of je komt er stiekem toch niet helemaal uit, dan verwacht je natuurlijk ondersteuning. Let er daarom op dat je bij de keuze van leverancier en pakket kiest voor een organisatie waar die ondersteuning gewaarborgd is. Zorg er ook voor dat je eventueel ergens anders heen kunt wanneer je niet tevreden bent. Het is immers een belangrijk systeem in je bedrijf, dus je wil niet zonder komen te zitten.

3. Uitbreiding

Op dit moment heb je misschien een simpele kast nodig met een paar schappen, maar wie weet heb je later toch nog wat extra lades nodig. Niets is vervelender dan dat je weer een hele nieuwe kast moet aanschaffen. Zorg er daarom voor dat het pakket dat je kies voldoet aan je huidige vraag, maar ook meer mogelijkheden en uitbreiding biedt in de toekomst. Dit kan binnen het pakket zijn of binnen de naadloos met elkaar te integreren systemen. Houdt dus rekening met het eco systeem: zijn er voldoende leveranciers die zowel ondersteunen in het pakket als ook uitbreidingen leveren.

4. Vraag advies

Soms kom je op die momenten dat je thuis om je heen kijkt en denkt: ik wil wat anders. Maar wat wil je dan precies? De een vraagt advies aan de buurman en de ander schakelt een binnenhuisarchitect in. Feit is dat er veel zaken te koop zijn en dat het vooraf investeren in een stukje advies zich vaak dubbel en dwars terugbetaald. Maar wat heb je nu echt nodig om je organisatie naar het volgende niveau te brengen? Wat kun je zelf doen? Wat moet je daarvoor kunnen en wat kun je beter uitbesteden? Pixelzebra Solutions denkt graag met u mee! Wij bieden u advies op maat en een duidelijk plan van aanpak. Meer informatie? Neem contact met ons op!

Geschreven door Huib den Hertog
Directeur

“Ik streef naar echte samenwerking met klanten. Hierbij wil ik geen pakketje software en technologie leveren, maar waardevol advies geven, juist voor kleinere en middelgrote bedrijven. Ik wil ontdekken wat een bedrijf nodig heeft, zodat medewerkers hun werk beter kunnen doen en echt succesvol kunnen zijn."